نظرسنجی: انتخابات یازدهم ریاست جمهوری؛ چه کسانی صلاحیت کاندیداتوری بیشتری دارند؟
در نظرسنجی شرکت کنید. رای بدهید

سایت خودنویس: زنگ انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ایران نواخته شده

۱۳۹۱ خرداد ۱۹, جمعه
این مطلب را در گوگل محبوب کنید


سایت خودنویس در مقاله ای به بررسی کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری ایران پرداخت و در ادامه، افراد مورد اشاره را به دو دسته تقسیم کرد.



در بخش تحلیل وب سایت "خودنویس" (khodnevis) مورخ چهارشنبه 17خرداد (June 06) آمده است:
«باور کنیم یا نه، زنگ انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نواخته شده است. »


سردار "ابراهیم جباری" فرمانده سپاه ولی امر‌، سوم خرداد در مراسم گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر با انتقاد از عملکرد ساکتان فتنه، گفت:
«خواصی که چند ماه مولای ما را تنها گذاشتند نیز جزو ریزش‌ها بودند ولی مردم در صراط مستقیم با تأسی از مکتب امام راحل، شهدا و مقام معظم رهبری از مولایشان دفاع کردند و با حضور در صحنه به روشنگری پرداختند.مردم در صف این خواص بی‌بصیرت و دنیاطلب نیستند و با آگاهی در مسیر ولایت قرار گرفتند.»


«ضدحمله این دست از مواضع، سخنان مطهری در مجلس شورای اسلامی بود که برخی فرماندهان نظامی سپاه پاسداران را متهم به دخالت در انتخابات کرد که از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران منع شده بودند.»



تحلیلگر سیاسی خودنویس، نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری را به دو دسته هوادار و مخالف دولت تقسیم می کند و چنین می نویسد:
الف- کاندیداهای هوادار دولتاسامی زیادی در این حوزه وجود دارد، به عنوان مثال در شایعه هایی که درباره اسامی کاندیداها مطرح شده، نام سردار "سلیمانی" هم به چشم می‌خورد. ولی تاکنون او در این باره اظهار نظری نکرده و در محافل سیاسی ایران نیز تا کنون از او به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری نامی برده نشده است. "غلامعلی حدادعادل" ، "الهام" ، "ضرغامی" ، "نیکزاد" ، "باقری لنکرانی" و "ولایتی" بیشترین اسامی هستند که در لیست‌های اعلام شده نامشان تکرار شده و در محافل سیاسی ایران از آنان به عنوان کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری یاد شده است.

1-غلامعلی حدادعادل
از کاندیداهای طیف اصول‌گرایان به شمار می‌رود. به گفته مطهری او در ایجاد اختلاف میان اصول‌گرایان جبهه متحد نقش تعیین کننده‌ای داشته و در نهایت کاندیدای ریاست مجلس از سوی جبهه پایداری -رقیب اصلی جبهه متحد در مجلس- شد. از این منظر، ناظران سیاسی معتقدند که گرایش حدادعادل به جبهه پایداری که به نوعی محصولی وزیر کشور سابق احمدی نژاد در آن دست بالا را دارد، می‌تواند چرخش حساب شده وی به این جبهه تلقی شود.

2-غلامحسین الهام
او که پیش از این، انتخابات مجلس نهم را مقدمه ریاست جمهوری یازدهم خوانده بود، به تشریح برنامه های تشکل متبوعش در این زمینه پرداخت. مشاور حقوقی رئیس جمهور و عضو جبهه پایداری در گفت وگویی که ایسنا منتشر کرد، با بیان این‌که «برای ریاست جمهوری آینده، افرادی از گفتمان جبهه پایداری ظهور پیدا خواهند کرد» ، ادامه داد: «جبهه پایداری دور برگردان ندارد. افرادی که بخواهند در گفتمان انحراف ایجاد کنند "تحمیلی" هستند.»

3- عزت الله ضرغامی
رئیس کنونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که از سوم خرداد 1383 این سمت را بر عهده دارد. وی از دانشجویانی بود که در اشغال سفارت آمریکا شرکت داشتند و پیشنهاد اشغال سفارت شوروی را دادند که با مخالفت بقیه دانشجویان و مقامات وقت روبرو شد.

4- علی نیکزاد
وزیر راه و شهرسازی است. منتقدان وی می‌گویند که وی بودجه‌های راه و ترابری را به حوزه مسکن برده و بیشتر پروژه‌های عمرانی در این حوزه تعطیل شده اند. نیکزاد طراح مسکن مهر است و برای این منظور بیش از 50 بار سفر استانی داشته به نحوی که در کارنامه وی می‌گویند مکانی نیست که پروژه مذکور کلنگ خورده باشد و او به آنجا سفرنکرده باشد. نیکزاد بارها در محافل مختلف اعلام کرده سفرهای استانی وی تا آن اندازه بوده که افکارعمومی از وی شناخت کافی برای رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری به دست آورده است. ناظران سیاسی می‌گویند احمدی نژاد تمایل دارد با یکی از کاندیداهای ذکر شده به گونه‌ای انتخابات ریاست جمهوری را به پیش ببرد تا بتواند صحنه شطرنج بازی پوتین–مدودف را در ایران پیاده کند.

5- باقری لنکرانی
سخنگوی جبهه پایداری است. وزیر جوان کابینه نهم که یک بار احمدی نژاد در یک مصاحبه تلویزیونی او را از فرط علاقه «هلو» خوانده بود که می‌توان او را خورد! در میان اطرافیان رئیس جمهوری و محافل وابسته به جبهه پایداری در حال حاضر نام او به عنوان شانس ورود به رقابت‌های ریاست جمهوری مطرح است. چهره هایی مانند "حمید رسایی" و "روح الله حسینیان" از نمایندگان جبهه پایداری در مجلس، حامی نامزدی باقری لنکرانی هستند و سایت "رجانیوز" که وابسته به "صادق محصولی" است، اخیراً تبدیل به تریبون وی شده است. گفته می‌شود که او در صورت موفقیت، محصولی را به عنوان معاون اول خود معرفی خواهد کرد.

6- علی اکبر ولایتی
مشاور رهبر ایران و تکنوکرات میانه رویی است که در حوزه سیاست خارجی از عنفوان جوانی فعالیت داشته و وزیر امور خارجه دولت "میرحسین موسوی" در زمان جنگ بوده است. چند روز پیش نیز خبری مبنی بر حمایت "هاشمی رفسنجانی" از دکتر ولایتی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده منتشر شد. در کنار این خبر، دکتر ولایتی هم در پاسخ به خبرنگاران، موضع روشنی درباره آمدن یا نیامدن به صحنه انتخابات اظهار نکرد. اما بلافاصله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت آیت الله هاشمی رفسنجانی هیچ اظهار نظری در باره ریاست جمهوری آینده نکرده است. به گزارش این روزنامه، محافل مطلع نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن تکذیب این خبر می‌گویند که ایشان اصولا در زمینه ریاست جمهوری آینده تاکنون اظهار نظری نکرده اند. البته کارشناسان معتقدند حضور کمرنگ ولایتی در عرصه‌های سیاسی و احتمالا سن بالای وی شانس او را برای تثبیت کاندیداتوری اش کاهش می‌دهد. حامیان ولایتی در جبهه اصولگرایی می‌توانند در چارچوب جبهه متحد تعریف شوند ولی برای رأی آوری، او نیز نیازمند پشتوانه رأی هاشمی رفسنجانی است؛ به همین دلیل شایعه حمایت هاشمی از وی در هفته گذشته قوت گرفت.

7- سعید جلیلی
دبیر شورای عالی امنیت ملی است که برخی از نظامیان بر ساده زیستی و رویکردی که انقلابی خوانده می‌شود تأکید دارند. گفته می‌شود سعید جلیلی نیز در میان فرماندهان سپاه پاسداران حامیانی جدی دارد.

ب- کاندیداهای اصول‌گرای منتقد دولت:
اصول‌گرایان منتقد دولت، دارای یک ویژگی عمده اند: آنان برخلاف اصول‌گرایان وابسته به جبهه پایداری و هوادار دولت، رأی مردم و پایگاه اجتماعی را یک عامل بسیار مهم برای تغییرات مورد ملاحظه قرار می‌دهند. از این نظر میان اصول‌گرایان منتقد دولت و اصلاح‌طلبان نزدیکی بسیار زیادی مشاهده می‌شود. این کاندیداها شامل "مصطفی پورمحمدی" ، "قالیباف" ، "لاریجانی" و "محسن رضایی" می‌شوند.

1-مصطفی پورمحمدی
نخستین وزیر کشور دولت نهم، اگر چه در خط مشی سیاسی و مخالفت با اصلاح‌طلبان، نزدیکی بیشتری به گروه اول دارد، اما برکناری وی از وزارت کشور توسط محمود احمدی نژاد و سپس انتقادات تند و تیزش در مقام ریاست بازرسی کل کشور از فعالیت‌های دولت، او را در این گروه قرار داده است و همین موضوع نیز سبب شد که برخی نام او را برای ریاست جمهوری حتی پیش از برگزاری انتخابات دهم زمزمه کنند.

2-قالیباف
مدیر کارآمد اصول‌گرایان است. به دلیل عملکرد او و تیم همراهش، تهران به عنوان یکی از 5 شهر برتر دنیا در زمینه توسعه حمل و نقل پایدار انتخاب شد. این انتخاب ناشی از توسعه حمل و نقل عمومی و توجه به گسترش کیفی و کمی این بخش است. او طرح‌های کرباسچی در حوزه شهری را کاملا مدیریت و ادامه داده است. برخی از تحلیل گران معتقدند قالیباف با حضور در شهرداری تهران به دنبال اثبات توانایی‌های خود و تمرین مدیریت در سطح کلان است.

3- محسن رضایی
آخرین مواضعش درباره حوادث پس از سال 88 است. او در آخرین اظهاراتش اعلام کرده که «سال 88 مردم اعتراض داشتند و علت اصلی فتنه، سوءمدیریت بود... اگر مسؤولان نظام با سوءمدیریت با آن برخورد نمی کردند، فتنه به وجود نمی آمد.» سخنان تند او در مخالفت با ادامه ریاست جمهوری احمدی نژاد در زمان تبلیغات انتخاباتی و اعتراضات او پس از انتخابات نیز گروه اصول‌گرایان وابسته به جبهه پایداری و دولت را نسبت به او حساس کرده است.

4-علی لاریجانی
این روزها بسیار متفاوت تر از گذشته اظهار نظر می‌کند. رئیس مجلس هشتم به قوه مقننه رفت تا مشق ریاست مجلس را نیز در کارنامه خود داشته باشد. این که لاریجانی بر احزاب و آزادی به عنوان آب حیات تاکید دارد نشان از نزدیک شدن او به شعارهای اصلاح‌طلبان دارد. هنگامی که مطهری در مجلس سخن از دخالت فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب کرد، او تنها به این تذکر اکتفا نمود که بهتر بود امر به معروف مطهری با لحن ملایم تری بیان شود. او ریشه پارلمان را در مشروطه جستجو می‌کند و البته نباید فراموش کرد که در گروه منتقدان دولت، لاریجانی و رضایی و قالیباف، ریشه خود را در مشروطیت و حرکت احیاگری دینی جستجو می‌کنند.


به نظر می رسد جبهه مخالفان جمهوری اسلامی با پذیرش این واقعیت که اصلاح طلبان دیگر از اقبال عمومی چندانی برخوردار نیستند، ایجاد شکاف و القای وجود اختلافات مبنایی میان چهره های شاخص اصولگرا را وجهه همت خود قرار داده اند.

0 نظرات: